Home staging – co to właściwie znaczy?

Home staging polega na przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży bądź do wynajmu poprzez właściwą prezentację tejże nieruchomości oraz pokazanie jej potencjału. Celem takiego przygotowania jest podniesie atrakcyjności nieruchomości, a przez to przyspieszenie sprzedaży lub wynajmu za możliwie najwyższą cenę. Zastosowanie zmienia charakter nieruchomości z „do mieszkania” na tzw. wnętrze hotelowe, w którym każdy potrafi się odnaleźć. Badania na rynku amerykańskim wskazują skuteczność w skróceniu czasu sprzedaży (przeciętnie o 40%) a także w zwiększeniu realnej wartości nieruchomości (przeciętnie o 10%) . Jednym z podstawowych założeń home stagingu jest działanie nisko kosztowe, a zatem możliwie jak najniższym kosztem maksymalnie uatrakcyjnić nieruchomość.

Home Staging jest potrzebny szczególnie w nieruchomościach, gdzie przychodzi wielu potencjalnych kupujących i żaden nie decyduje się na zakup. Oznacza to, że zachęciła ich oferta i dobra cena, jednak zniechęca nieruchomość sama w sobie czyli np. złe pierwsze wrażenie, potencjalny klient nie umie sobie wyobrazić siebie w danym wnętrzu lub myśl, że przystosowanie mieszkania do swoich potrzeb kosztowało by ich dużo pracy i nakładów finansowych. W obecnych czasach ludzie, którzy chcą wynająć nieruchomość, szukają atrakcyjnych wnętrz, do których mogą wprowadzić się „na gotowo”.

Techniki

Dobre pierwsze wrażenie to podstawowy cel home stagingu. Zazwyczaj potencjalny kupujący lub wynajmujący nie ma wystarczająco dużo wyobraźni i nie potrafi dostrzec potencjału pomieszczenia   i możliwości atrakcyjniejszej aranżacji wnętrza.

Istotą home stagingu jest obiektywna ocena nieruchomości i wyeliminowanie wad, które mogą być przyczyną problemów ze sprzedażą lub wynajmem, a z których właściciel zazwyczaj nie zdaje sobie sprawy. Konieczne jest postawienie się w roli potencjalnego klienta, a wtedy banalne techniki jak posprzątanie nieruchomości, przewietrzenie pomieszczeń czy usunięcie wszelkiego rodzaju przedmiotów personalizujących mieszkanie staną się oczywistością.

Także nacisk na rozjaśnienie nieruchomości bardzo często przyczynia się do sukces home stagingu. Zazwyczaj, pomieszczenie, które wygląda na duże i nasłonecznione, robi lepsze wrażenie na kupujących.

Historia Home stagingu

USA

W Stanach Zjednoczonych pośrednicy w obrocie nieruchomościami korzystają z home stagingu jako jednego z narzędzi marketingowych już od 1972 roku. Prawdopodobnie pierwszą osobą, która zawodowo zajęła się home stagingiem była Barbara Schwarz, wcześniej właścicielka firmy projektującej wnętrza. Aktualnie większość nieruchomości wystawianych na sprzedaż w USA jest przygotowywanych przez profesjonalnych home stagerów lub przeszkolonych pośredników nieruchomości.

Wielka Brytania

W Wielkiej Brytanii, home staging, czasem znany też pod określeniami property presentation lub property styling, zyskał na popularności dzięki programowi “House Doctor” prowadzonym przez Ann Maurice.

Polska

Home Staging staje się coraz bardziej popularnym zjawiskiem dla właścicieli oferujących do sprzedaży lub wynajmu swoje mieszkania. Jest także coraz bardziej popularny pośród osób, które chcą zdobyć dodatkowe kwalifikacje lub nowy wolny zawód “homestager”, czyli specjalista od przygotowywania nieruchomości do transakcji.

Źródło: Wikipedia

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *